Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Pe micul ecran (1)

        de Gheorghe Grigurcu

Senectute. A merge departe, afirma un gânditor chinez, înseamnă a nu te mai putea întoarce. Uneori însă nu te poţi întoarce nici dacă te-ai îndepărtat foarte puţin de punctul de plecare, înspăimântat deopotrivă de apropiere şi de depărtare.

*

Detaliile pot suprima timpul. Îţi aduci aminte de câte o întâlnire oarecare, de o întâmplare anostă, de-o vorbă între altele de acum patru, cinci, şase decenii, de parcă ar fi fost ieri. Cu binevoitoare dispoziţie, timpul te îngăduie retrospectiv.

*

Un critic de bună condiţie poate găsi o trăsătură caracteristică a scrisului tău pe care n-ai conştientizat-o. Delicată satisfacţie a faptului că nu te cunoşti suficient.

*

„O primă iubire, dacă este dezamăgită, pustieşte inima pentru totdeauna. O jumătate de veac a trecut peste prima mea iubire, fără ca ceva să fi putut închide rana, şi prin gura acestei răni, por la boca de su herida, mi-am spus cântecul de deznădejde în toată opera mea” (Julien Green).

*

Lucruri care vin prea devreme în viaţă, lucruri care vin prea târziu în viaţă. Daruri toxice.

*

Poezia ca o şopârlă a cărei coadă pierdută se poate regenera.

*

Atât de sexualizată e mentalitatea noastră încât de multe ori trăsăturile virile ale unor texte (autoritate, decizie, anafectivitate, cinism) decid în bună măsură sancţiunea favorabilă de care au parte.

*

Lumea cum o copertă de carte cu un număr de pagini necunoscut.

*

Apele tulburi ale marilor renunţări. Apele limpezi ale renunţărilor minore.

*

Pentru a scrie se cuvine să ai simţul dramatic al existenţei. Unii care-l au nu scriu, alţii scriu fără a-l avea.

*

„Frumosul e acea atracţie sensibilă care impune distanţa şi implică renunţarea. Inclusiv renunţarea cea mai intimă, renunţarea la imaginaţie. Orice alt obiect al dorinţei ne stârneşte pofta de a-l consuma. Frumosul e ceea ce dorim fără pofta de a-l consuma. Dorim numai ca el să fie” (Simone Weil).

*

Scriind, X se învăluie strâns în asemenea pedanterii, încât dă impresia că ar dori să se mumifice antum.

*

Tulburătoarea melancolie a unui animal vârstnic sau izolat, încă o probă a numitorului comun pe care-l avem cu „necuvântătoarele”.

*

Există amintiri atât de dureroase, încât nu-ţi poţi opri conştiinţa în faţa lor, ca şi cum, şofer fiind, te-ai afla în faţa unui loc cu inscripţia „parcarea interzisă”.

*

Senectutea, ea însăşi o neîmplinire, ultima.

*

Senectute. Nimic nu mai are preţ. Totul are preţ.

*

Pentru a te cunoaşte pe tine însuţi, se cuvine să ai momente în care te sfieşti de tine însuţi.

*

„Visul să-l soliciţi fără să vrei” (Mircea Eliade).

*

Senectute. Eşti în măsură mai mult a recunoaşte decât a cunoaşte.

*

Un text tipărit pe o hârtie de bună calitate, aidoma unei persoane într-o ambianţă agreabilă. Pe o hârtie proastă, precum s-ar afla într-un mediu promiscuu.

*

„Două feluri de suferinţe: pe de o parte crucea, pe de alta cununa de spini, palmele, scuipatul, biciuirea, hlamida roşie. Altfel spus: durerea şi batjocura. Sunt parcă vieţi ce se deapănă sub semnul tragediei şi altele sub semnul batjocurei. Primele cuprind catastrofe măreţe, dileme, nicicând înjositoare; un aer clasic le învăluie. Celelalte au parte nu atât de suferinţe cât de belele, necazuri, complicate neajunsuri. În categoria întâi boalele vor fi: afecţiunile cardiace, tuberculoza, cancerul. Cealaltă duce lipsă de morţi fulgerătoare, de accidente fatale, în ea mişună interminabilele înjosiri cronice: trînji, furuncule, varice, colită, scurgeri, eczeme, urcioare, bube, viermi intestinali” (N. Steinhardt).

Nr. 09 / 2023
Cornel Basarabescu sau masca lui Don Quijote
deFlorian Copcea

In Memoriam George Cuşnarencu

Calendar al scriitorilor din Filiala Craiova a USR

„Progresismul” reîncălzit
de Gabriel Coşoveanu

Cum să scăpăm de scris şi de citit
de Cătălin Pavel

Uniunea Scriitorilor din România: Semnal de alarm㠖 Cultura în pericol

Pe micul ecran (1)
de Gheorghe Grigurcu

Medievalităţi
de Nicolae Prelipceanu

România romanțată de un stat - majorist francez
de Mihai Ghiţulescu

Alfabet. Dispozitivul cultural şi miraculos al consolării
de Cristian Pătrăşconiu

Poveşti cu Beatles
de Dumitru Ungureanu

Poezia în 5D
de Gela Enea

O istorie en miettes a grupului Infra-Noir
de Silviu Gongonea

Etica „revizionismului” şi criticii continue
de Gabriel Nedelea

Exerciţii de admiraţie
de Gabriela Gheorghişor

Linia Kármán
de Andreea Răsuceanu

Teatrul îţi oferă şansa de a trăi şi alte vieţi, care nu îţi aparţin, şi astfel poţi sădi în tine ceea ce nu ai dobândit până atunci
de Antoaneta Cojocaru şi Daniel Pascariu

Poezie
de Ana Herţa

Poezie
de Suzana Fântânariu

Poezie
de Ion Maria

Cultura şi valenţele exilului
de Cristina Gelep

Spatele biciuit
de Haricleea Nicolau

Spatele biciuit
de Haricleea Nicolau

TNT 2023: Teatrul ca o experiență Vîrîpaev
de Daniela Firescu

Maladiile lumii contemporane
de Viorica Gligor

Intervalele tăcerii
de Gabriela Nedelcu-Păsărin

Întoarcerea acasă
de Kate Morton

Silvan Ionescu, un portretist între literaţii, muzicienii şi actorii secolului XX
de Cătălin Davidescu

© 2007 Revista Ramuri